Verbraender, verberrende, moulin brûlé
Van Hauwermeirsmolen werd vermeld op een kaart van de Gentse landmeter Horenbault uit 1596, samen met de Maelbroekmolen.
Er stond een "verberrende (verbrand) muele" aan de Molenbeek, tegen de stenen brugge aan de weg Massemen Plaatse-Oordegem. Wellicht slaat deze vermelding op de Van Hauwermeirsmolen in de Watermolenstraat.
In 1693 worden beide molens nogmaals vermeld.
De korenwatermolen bij de kerk, moet Van
Hauwermeirsmolen zijn. Deze molen ligt immers 300 m van de kerk vandaan.
Dankzij dit fragment weten we nu ook dat het stampkot al in 1690 bestond.
Wat is er destijds gebeurd?
We durven niet luidop te denken dat de duivel er iets mee te maken had. Heeft de molenaar destijds zijn ziel verkocht in ruil voor gouden meel? Verbrak hij zijn belofte en likte de duivel met zijn naar pek en solfer ruikende vuuradem aan het houten waterrad? Legde hij met zijn alles vernielende hitte de Molenbeek droog zodat de molenaar de brand niet kon blussen?
De meeste watermolens waren in de 15de
eeuw in hout opgetrokken. Een ‘spontane’ brand was dus altijd mogelijk, zeker
wanneer het een oliemolen betrof.
Vanaf het ogenblik dat de mens gebruik
maakt van het vuur om zich te verwarmen, zijn voedsel te bereiden of metalen te
smelten om daaruit gebruiksvoorwerpen te maken, moest hij datzelfde
natuurelement onder controle houden. Toch werden door onachtzaamheid of onzorgvuldigheid in de steden hele
wijken in de as gelegd. Reeds vroeg nam
het Gentse stadsmagistraat preventieve maatregelen ter voorkoming van brand en
de uitbreiding ervan, waardoor de stad van reusachtige brandrampen gespaard
bleef. Eén van de eerste maatregelen die genomen werden was de verplichting om
bij het bouwen van rijwoningen een tussenruimte te laten van minstens 55 cm
waardoor men poogde het overslaan van de brand van het ene huis naar een
naburig te voorkomen. Het verbod om gebouwen met stro te bedekken dateert uit
1374 met als gevolg dat de nering van de strodekkers in 1378 afgeschaft werd.
(David Maes, ‘Toen de rode haan ook te Gent kraaide’)
Volgens Walter Van den Branden (Mola, Provincie Oost-Vlaanderen) is het geen
uitzondering dat de naam ‘Verbrande Molen’ door de eeuwen heen wordt verder
gedragen,.
Meest gekend is de ‘Moulin Brulé’ te
Sint-Lambrechts-Woluwe. Deze staakmolen is van oorsprong uit Espléchin (‘Moulin
de Bois’) en werd in 1935 overgebracht en heropgebouwd in Arc-Ainières op
een plaats waar lang daarvoor een windmolen had gedraaid die de naam ‘Moulin
Brulé’ had. De opvolger “Moulin de Bois” kreeg daar de naam ‘Moulin Brulé’. In
1962 belandde deze staakmolen via een schenking in Sint-Lambrechts-Woluwe, waar
hij zijn naam ‘Moulin Brûlé’ bleef behouden, met toevoeging van “Verbrande
Molen”.
De Heren van Massemen
Hier lees je meer info over de eigenaars van weleer van deze watermolen.
In 1812 tekent Pieter Livinus Limpens als afgaande pachter een prijzij voor de draaiende werken van de graan- en oliemolen en krijgt daarvoor van Joannes Van Hauwermeir 2125 gulden.
De prijzijakte bevat onschatbare details over de inrichting van watermolen en stampkot.
De olieslagerij

Op 28 oktober 1893 doet August Van Hauwermeir bij in Massemen een aanvraag voor het plaatsen van een stoomketel op zijn watermolen. De machine wordt geleverd door de Ateliers Mahy & frères van Wondelgem.
Wat ooit een uniek samengaan was van olie- en graanmolen, aan weerszijden van de beek, elk met een eigen rad, wordt in 1909 verstoord door een imposante aanbouw van een "moderne olieslagerij" met aanpalende schoorsteen en hangaar.
Het bedrijf produceerde olie uit lijnzaad, koolzaad, arachidenoten, mais en sojabonen. Een ploegenstelsel stelde ruim 14 mensen te werk.
Naast de stoomketel en stoommachine van 75 pk, stond er ook een dieselmotor, "twee koppels pletterstenen met toebehoren, ontzuringsmachines, Archimedesschroeven en allen verdere alaam om een lijnkoekmaalderij uit te baten.
Dé Stroate
van Massemen, of de Watermolenstraat, vroeger en nu.
Dé stroate zei men hier, want zowat 60 jaar geleden was dit de belangrijkste straat van Massemen. Als je in dé stroate woonde, wist iedereen over welke straat je het had. ![]() |
de processie |
'Het ambacht van de molenaar en de bakker, van de prehistorie tot nu'.
Hier vind je alle teksten:
de Prehistorie
de Oudheid
de Middeleeuwen
de Franse Revolutie
de Industriële Revolutie
de Moderne Tijd
Deze teksten vormden de basis van een tentoonstelling op zondag 28 april 2019, Vlaamse Molendag en Erfgoeddag.